Poradnik | 7 sierpnia 2023
Globalne badanie Dyson „Dust Study 2022”
Coroczne globalne badanie Dyson Dust Study dotyczące kurzu dogłębnie analizuje nawyki sprzątania ludzi w krajach na całym świecie, aby pomóc nam lepiej zrozumieć kurz w domu oraz jego wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
Po tym, jak pandemia koronawirusa zapoczątkowała zmiany w nawykach sprzątania w odpowiedzi na obawy ludzi dotyczące zdrowia, czystości i higieny, wraz z nią nastąpił trend na posiadanie zwierząt domowych. Liczba gospodarstw domowych posiadających zwierzęta wzrosła na całym świecie do 57%.1
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki globalnego badania Dyson Global Dust Study 2022, przeprowadzonego w 2022 roku.
Czy sprzątamy właściwe miejsca?
W badaniu2, w którym udział wzięło 12 309 osób z 11 krajów na całym świecie, 95% osób stwierdziło, że sprząta tyle samo lub więcej niż w poprzednim roku, aby mieć pewność, że ich dom pozostaje czystą i zdrową przestrzenią.
Badanie pokazało również, że stajemy się coraz bardziej zmotywowani w kwestii sprzątania. Ubiegłoroczne badanie wykazało, iż 44% badanych sprząta swoje domy dopiero kiedy kurz i brud jest widoczny na podłodze – dla porównania w 2020 było to tylko 33%.
„To niepokojące, jeśli ludzie sprzątają dopiero wtedy, kiedy widzą kurz na podłodze, ponieważ duża ilość jego cząsteczek jest mikroskopijnych rozmiarów,” mówi Monika Stuczeń, badaczka w dziale Mikrobiologii w Dyson. „W rzeczywistości, zanim ludzie zauważą widoczny kurz w domu, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w domu rozwinęły się już roztocza.”
Globalne badanie Dust Study miało na celu również przeanalizowanie poszczególnych obszarów w domu, które sprzątają badani. Podczas gdy większość osób regularnie odkurza podłogi, wiele przestrzeni jest często pomijanych. Tylko 28% osób odkurza swoje materace, mimo że spędza w łóżku jedną 1/3 życia, a zaledwie 16% odkurza zasłony, na których osadza się kurz z zewnątrz oraz inne cząsteczki.
Czym jest łupież zwierzęcy?
Łupież zwierzęcy składa się z malutkich, mikroskopijnych cząsteczek naskórka, który zrzucany jest przez zwierzęta wraz z sierścią lub piórami. Podobnie jak kurz, łupież gromadzi się na elementach wyposażenia w domu, takich jak dywany, materace czy poduszki i jest pożywką dla roztoczy.
Zwierzęta w domu
Wraz z dynamicznym wzrostem osób posiadających zwierzęta, zakres badania Dyson Global Dust Study został poszerzony, aby przeanalizować świadomość badanych na temat zależności między posiadaniem zwierząt domowych a obecnością kurzu.
Badanie wykazało, że 3 na 4 właścicieli zwierząt domowych nie ma pojęcia, że kurz i zanieczyszczenia mogą gromadzić się bezpośrednio na zwierzętach, a 7 na 10 posiadaczy nie zdaje sobie sprawy, że na ich pupilach rozwijają się wirusy oraz roztocza.
„Wiele osób myśli, że sierść zwierząt stanowi największy problem, ponieważ jest najbardziej widoczna”, mówi Stuczeń. „Nie jest niespodzianką, że właściciele zwierząt nie są świadomi innych cząsteczek, które mogą przenosić ich pupile, ponieważ są mikroskopijnych rozmiarów”.
Poza frustracją wywołaną ilością sierści na domowej podłodze przy posiadaniu zwierząt badanie wykazało również, iż wierzymy, że sierść jest głównym czynnikiem alergii związanych ze zwierzętami. W praktyce jednak alergie wywoływane są także przez łupież zwierzęcy. Podczas gdy niemal połowa badanych czesze swoje zwierzę minimum raz w tygodniu, 3 na 4 badanych czesze je wyłącznie szczotką lub grzebieniem. Powoduje to redukcję luźnej sierści leżącej na podłodze, jednakże mikroskopijne cząsteczki takie jak kurz i zanieczyszczenia wciąż pozostają na sierści i są roznoszone po całym domu.
Czy dobrze sprzątamy nasze domy?
Z roku na rok obserwujemy pozytywne zmiany w nawykach dotyczących sprzątania. Pomimo rosnąć ilości osób odkurzającej najczęściej pomijane powierzchnie, takie jak materace i kanapy – badanie pokazało, że 71% właścicieli zwierząt nie odkurza swoich materacy, mimo że połowa z nich śpi w łóżku ze swoim pupilem.
Nasze badanie Dyson pokazuje, że najlepszym sposobem na walkę z alergenami kurzu jest ich całkowite pozbycie się z domu. Globalne badanie Dust Study przeprowadzone przez Dyson przedstawia, że badani twierdzą, iż odkurzacze są najbardziej efektywne w pozbywaniu się domowego kurzu, a jednak wciąż 67% badanych wierzy, że wilgotna szmatka jest najlepszym narzędziem do tego zadania.
„Nie ma nic złego w używaniu wilgotnej szmatki do sprzątania powierzchni, ale bardzo ważna jest kolejność narzędzi używanych do sprzątania. Namaczanie kurzu na podłogach – nawet niewidocznego dla ludzkiego oka – sprawia, że tworzymy naturalne środowisko dla rozwoju roztoczy i pleśni”, tłumaczy Stuczeń. „Najbardziej efektywny sposób na pozbycie się kurzu to odkurzenie odkurzaczem, a następnie przetarcie odkurzonej powierzchni na mokro. Należy jednak pamiętać, by używać odkurzacza z zaawansowanym systemem filtracji, aby upewnić się, że cząsteczki z odkurzonych powierzchni zostają w urządzeniu i nie są wypuszczanie z powrotem do otoczenia”.
-
-
Właśnie dlatego Dyson spędził prawie 20 lat na badaniu kurzu — tylko poprzez wnikliwe analizy oraz całkowite zrozumienie złożoności kurzu domowego, możemy lepiej przystosować nasze urządzenia do walki z realnymi zanieczyszczeniami. Inżynierowie Dyson poświęcają dużo skupienia na projektowaniu filtrów oraz technologii uszczelniającej zanieczyszczenia, aby mieć pewność, że poprzez odkurzanie przestrzeni w Twoim domu usuwasz nie tylko widoczny kurz, ale również mikroskopijne cząsteczki. Chcemy również, aby powietrze, które wydostaje się z odkurzacza, było czyste, a dzięki temu Twój dom również wolny od zanieczyszczeń i higieniczny.
„Mamy nadzieję, że to badanie zainspiruje wszystkich do przemyśleń w kwestii kurzu w swoich domach”, tłumaczy Stuczeń. „To, że kurzu nie widać nie oznacza, że nie powinniśmy o nim pamiętać. Mikroskopijne cząsteczki takie jak łupież zwierzęcy czy roztocza mają największy wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie.”
Odkryj odkurzacze bezprzewodowe Dyson
Wydajna praca do większych porządków. Bezprzewodowa uniwersalność do codziennego sprzątania.
Social media
Instagram: @dyson_pl, @dyson, @dysonbeauty
YouTube: youtube.com/dyson
Facebook: facebook.com/dyson
Twitter: @dyson
LinkedIn: Dyson
1www.petfoodindustry.com
212 309 respondentów z 11 krajów: USA, Australia, Japonia, Chiny, Korea Południowa, Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania, Włochy i Turcja. Badania terenowe przeprowadzono od 15 do 24 listopada 2021 r. Dane zostały zważone na poziomie globalnym, aby były reprezentatywne dla różnych wielkości populacji.